EDR Ribe 1979 Formandsberetning

E.D.R. Ribe, generalforsamling d. 28. marts 1979

Formandens beretning
[redigér]

Auktion Vi har afholdt auktion, med deltagelse af 'Silkeborgmanden' der medbragte en del gode transformatorer, samt et TV-oscilloskop, som OZ1EPI løb af med. OZ1ERW in spe reddede sig en hel samling pladespillere.
Licenskursus Vi har afholdt licenskursus med afslutning i henholdsvis maj og november, og dette har resulteret i følgende nye licenser OZ4ZU - OZ1EPI - OZ1EPT - og som rosinen i pølseenden OZ1DPR.
Field day OZ1RIB/A var QRV fra en mark, kaldet Dankirk, i dagene 26-27 august 1978. Dette blev for nogle af medlemmerne en oplevelse, som vi sent vil glemme. Spørg 4HY!

Efter at have vedtaget at vi skulle holde field day, gik 4RY og undertegnede i gang med forberedelserne. 4HY fremtryllede en telefonpæl, som var velegnet til antennemast, og 6OC kørte en charmeoffensiv for en lokal radioforhandler, der resulterede i et lån af en antennerotor.

I mellemtiden havde 1DPA fremstillet nogle ganske fortrinlige QSL-kort, som vi fik til favørpris.

Fredag d. 25-8 Nå men fredag d. 25 hen på eftermiddagen gik 4HY og jeg i gang med at demontere 4HY’s antennefarm. Efter at dette var overstået, vi så til Dankirk, hvor jeg ved hjælp af en skovl forsøgte at få kontakt med kineserne, men da dette ikke lykkedes, rejste vi, med assistance fra 1EOP, telefonpælen monteret med rotor og antenner, i hullet.

Derefter rejste de samme personer et næsten nyt og ubrugt villatelt, som 4H1 havde stillet til rådighed til operatørrum/telt.

Field day Ind i mellem alle disse strabadser havde vi været i afdelingen for at hente borde, diverse lamper, kaffemaskine og andet udstyr.

Da dette var overstået, drog vi hver til sit for at pleje vore hjemlige omgivelser.

Vejret I mellemtiden var vejret slået om. Det regnede og der var vindstyrke 7 fra nordvest, og kl. ca. 22 kontaktede 4HY undertegnede på 600 ohm, med den beklagelige meddelelse at vort operatørtelt var revet bort af stormen.
Lørdag d. 26-8 Nu var gode råd dyre, men lørdag d. 26. august oprandt med en dejlig sensommermorgen, og jeg trykkede på nogle kontakter, og inden kl. 10.00 havde vi et nyt operatørtelt, som vi rejste med hjælp af Ole W. og 1BGH, der samtidig sørgede for strøm til teltet. 4HY havde konstrueret en multiband-antenne til HF, som vi monterede i fællesskab.

Ind i mellem alt dette fik vi også rejst et telt, der havde til formål at huse undertegnede med XYL og 3 harmoniske natten mellem d. 26-27.

1. QSO Kl. 12.00 var vi klar, og vores første QSO blev kørt med OZ1DPA, og ca. samtidig havde 4HY’s supharmoniske den ganske fortrinlige idé at servere håndmadder for os sultne amatører.
Antennerotor Vi var blevet QRV, og straks viste der sig problemer med rotoren, men dem løste 4HY med en genial tankegang.

Kort efter middag dukkede 1DPA op med en HF-station, som 8AU flittig benyttede.

Besøg i lejren Resten af eftermiddagen gik med besøg af diverse amatører, bl.a. Bernd, som nu hedder 1DPR og en tysk amatør, som medbragte en computerstyret 2m station og en hel flaske whisky. Begge dele blev afprøvet.
Field day Hen på eftermiddagen d. 26. august blæste det op, og vi havde igen vindstyrke 7 fra nordvest, men det afskrækkede naturligvis ikke nogen. Vi fortsatte selv om forholdene på, 2m var elendige, men det lykkedes 8AU assisteret af 1DPA at køre nogle stationer på HF.
Mere besøg Midt på aftenen dukkede 1DXS op medbringende et gasapparat til at opvarme teltet med, samt en kande varm kaffe med brød til. Ca. samtidigt dukkede 4ZU, 1EPI og 1DML op, og vi havde nogle hyggelige timer.
Nattens ro Nå men forholdene var stadig ikke gode, og hen på natten gik vi hver til sit for at sove, undertegnede for at gå til ro i naboteltet sammen med min familie. Temperatur og vind svarede ikke rigtigt til det man forstår ved campingvejr, men vi overlevede.
Søndag d. 27-8 Søndag d. 27. august oprandt, vejret var bedre, og det første undertegnede foretog sig var af starte stationen op. Kort efter kom 7XN på besøg og han benyttede lejligheden til at køre nogle 2m stationer.
Field day slut Kl. 12.00 afsluttede vi vores field day, og vi slappede af, bl.a. med at fremstille spejlæg, som 4HY’s supharmoniske havde skaffet råvarer til.
Oprydning Kl. 15 begyndte vi at nedbryde lejren, og kl. 18 var det hele slut.
Medlemstal Vort medlemstal har aldrig været så stort, hvilket vi glæder os over.
Udflugt OZ1DPA havde arrangeret en tur til Avisens trykkeri i Varde. Dette blev en meget stor succes. Vi fik alle mulighed for af prøve fotosatsmaskinerne, og det lykkedes for 1BCT at slette hukommelsen i den ene. Efter rundvisningen var firmaet vært ved et traktement, hvilket vi satte stor pris på.
Julegløgg Igen i denne sæson var vores afdeling ramme om en hyggelig julekomsammen med gløgg, æbleskiver og som noget nyt var der tegnefilm for børnene, og i særdeleshed for deres fædre!
Således er året siden sidste GF gået.